[Recenze: Kniha] Tam a zase zpátky: Vzpomínky na natáčení Pána prstenů (Sean Astin)

23. září 2014 v 12:35 | Eva |  Recenze Kniha
Anotace na Arara:
Tam a zase zpátky je velice osobní a mimořádně čtivá výpověď o tom, co to znamená, účastnit se jednoho z největších filmových dobrodružství všech dob. Je to také pravdivý příběh herce, jehož sen se stal skutečností. Ve svých fascinujících vzpomínkách Sean, jehož rodiče jsou herci (Patty Dukeová a John Astin), popisuje své hollywoodské začátky ve filmech Rošťáci a Rudy i to, jak se dostal ke své životní roli a jaké to bylo, účastnit se natáčení Pána prstenů. Popisuje podrobnosti vztahů s ostatními herci a skryté napětí a události v zákulisí natáčení. Vypráví o slzách a potu, které byly nedílnou součástí nejambicióznějšího filmového projektu všech dob, a odhaluje, jak se v průběhu své rozvíjející se kariéry musel často a složitě rozhodovat.
Kniha Tam a zase zpátky rovněž odkrývá Hollywood očima herce, který ho zná důvěrně a dlouho. Napsal ji člověk, který svou kariérou dokazuje, že s nadšením a odhodláním lze uskutečnit jakýkoli sen. Sean Astin vás zve na nezapomenutelnou cestu z Hollywoodu na Nový Zéland a zase zpátky.

***
Máte rádi Pána prstenů?
Měli jste někdo rádi postavu Sama, bez kterého by to nejspíš Frodo ani nedokázal, tak jako já?
A zajímalo vás někdy, jaké to bylo při natáčení, kromě dívání se na BTS záběry?

Přesně z tohohle důvodu jsem si vybrala tuhle knihu. Všechny ty tři věci totiž na mě naprosto sedí. Pána prstenů miluji, postavu Sama jsem si zamilovala jak nic jiného a to i v knize a zajímalo mě, jaké to bylo při natáčení, aniž bych se dívala pouze na scény, které dali na DVD nebo jsou k vidění na internetu.

Nerada píšu o něčem ve špatném smyslu. Miluji knihy, ráda je čtu, ale tahle kniha mě zklamala jak nic jiného. Jinak to ani nazvat nedokážu. Je možné, že někomu se bude líbit, ale mě naprosto zklamala. Je zřejmé, že Sean Astin není Sam a naopak. Je to jenom role, kterou hrál, ale celkově mě ta kniha neoslovila. A to nemyslím ve stylu, jak je napsaná, protože dle mého se dá číst celkem dobře. Jde ale o ten obsah, který mě naprosto zklamal.

Člověk si tu knihu vybral z toho důvodu, že myslel, že se dočte něco zajímavého z pozadí Pána prstenů od jednoho z hlavních herců a zároveň pozná i jeho. Ale trvalo to tak více jak polovinu knihy, než se k tomu dalo dostat. Jistě, v oficiální anotaci je to, že se tam objevují i jiné projekty z jeho života. První polovina je hlavně o tom, jak Sean Astin začínal, jak potkal svoji ženu, jaké úspěchy a neúspěchy měl. Po velkou dobu si tam stěžoval, v jakých rolích musel hrát nebo s kým musel hrát. Četla jsem více biografií, ale nic takového, jako byla tahle kniha. Chvílemi mi dalo velkou práci se přes tu část knihy dostat, ovšem říkala jsem si, že potom to přece jenom k tomu natáčení Pána prstenů dojde a byla jsem zvědavá, to mě udrželo. Můj názor ale na povahu Seana Astina se už začal utvářet a tak nějak jsem si začala říkat, že to nejspíš nebude nic pěkného.

A taky, že nebylo. Jakmile se dostal k natáčení Pána prstenů, nic se nezlepšilo, pořád jenom to samé. Číst si o tom, jak si stěžuje na všechno kolem, a hlavně na postavu Sama. Psal tam, jak pořád jenom chodil za Peterem Jacksonem a chtěl změnit tohle nebo tamto. Jednoduše řečeno, furt se pletl režisérovi pod nohy. To nebylo to nejhorší. Nejenom, že si stěžoval a pletl se pod nohy, co se týče postavy Sama a jak různé věci vylepšit. Nejvíc mi nejspíš utkvělo z celé knihy v paměti jeho reakce při finálním promítání posledního dílu, kdy se dokonce porovnával s Christopherem Lee, který hrál Sarumana. Stěžoval si tam, jak je naštvaný, že zbytečně natáčel takových scén, které nakonec Jackson do filmu ani nedal. A poté se přirovnával právě se zmíněným Lee, který by si přitom měl stěžovat, protože on se tam neukázal vůbec, ale on byl v pohodě a jemu to nevadilo. A Sean, jehož postava se tam ukázala jako ta nejvíc hrdinská z celé série, tak jemu ten promítací čas a všechno vadilo a chtěl si pořád jenom stěžovat.

Je jisté, že nikdo není takový, jakého ho vidíme. A je pravda, že si s lidmi z natáčení vytvořil celkem dobré pouto, ale jednoduše jsem se nemohla dostat přes to, jaký je jeho charakter osobnosti. Takové lidi, co si pořád jenom stěžují, nemám ráda a on je přesně takový typ člověka, který je tak vystižen v té knize, kterou napsal. Kniha sama o sobě není tak špatná, pokud vás spíše než natáčení Pána prstenů zajímá Sean Astin osobně. Pokud vám ale ještě k tomu nevadí poznat hlavně tu jeho věčně otrávenou a stěžující se stranu osobnosti. Já osobně už bych tuhle knihu ale do ruky asi nedala, protože nebyla taková, jakou jsem ji čekala. Pro někoho ale může být zajímavá.

Nicméně pohled na postavu Sama mi to rozhodně nezničilo, protože ve filmu jednoduše vidím Samvěda, který pomáhal Frodovi a ne toho, kdo ho zahrál.