[Recenze: Film] Vampire Academy

10. prosince 2014 v 14:57 | Eva |  Recenze Filmy
Anotace z IMDB.com:
Rose Hathaway je dhampýr, napůl člověk a napůl upír, strážce Morojů, což jsou mírumilovní, smrtelní upíři, kteří žijí tajně v našem světě. Její misí je chránit Moroje před krvežíznivými, nesmrtelnými upíry, Strigoji.

***

Takhle zní oficiální anotace na IMDB seznamu filmů. Já bych k tomu ještě nejspíš přidala to, že chrání především svoji kamarádku Lissu, která je posledním členem své rodinné královské krve a se kterou ji poutá neuvěřitelně silné pouto. Po útěku se vrací do školy, ve které opět musí čelit šikaně spolužáků a hlavně nepřátelům, přičemž Lissa musí vyřešit svůj problém, co se týče "vyvolání kouzla" a nového zájmu lásky. Zatímco Rose musí vyřešit, jak se dát opět do kondice, aby tak mohla ochránit svoji kamarádku, přičemž jejím novým instruktorem je pohledný Rus, který patří k nejlepším strážcům.

Pamatuji si, jak jsem si kdysi koupila tuto knihu a byla teprve první ze šesti dílů. Musím uznat, že jsem si tu knižní sérii naprosto zamilovala a tak jsem se těšila, jestli se tady vůbec někdy objeví i filmová verze. Nemuselo se dlouho čekat. V poslední době je strašně populární dělat filmy z jakéhokoli bestselleru, který má určitou základnu fanoušků. A dá se říct, že film Vampire Academy se z velké části stal hlavně díky základně fanoušků, kteří jsou po celém světě.

Pro člověka, který ovšem četl knihu a miloval ji, tak tenhle film může být menším zklamáním. Na druhou stranu, pokud jste té povahy jako já, že umíte i trochu oddělit knihu od filmu a přijmout veškeré snesitelné změny, které jsou ve filmech třeba, tak to není vůbec špatný film a podle mého na to, že to mělo celkem omezený rozpočet, tak se to opravdu povedlo.

Průběh natáčení jsem sledovala už od začátku. Od doby, kdy bylo oznámeno, že se bude natáčet, až přes první fotky castingu, či po průběh natáčení. Nejdříve jsem byla celkem zklamání některým obsazením, protože tak jsem si jisté postavy naprosto nepředstavovala. Například Mia, která měla podle knihy být naprostá "princezna", tak tady vypadá jako tom-boy. Nebo obsazení Dimitrie, který v mých představách vypadal mnohem lépe, než podle jeho skutečného obsazení. Dá se říct, že úvodní fotky mě moc nenadchnuly a bála jsem se, co z toho všeho sejde. Ovšem natáčení mělo zelenou od spisovatelky série a podílela se na tom. Poté se objevil trailer, pořád jsem byla skeptická, ale už jsem z toho měla lepší pocit, vypadalo to lépe.

Film samozřejmě má několik úprav, ale které filmy podle knih nemají, že ano? Musíte to přece jenom udělat trochu akčnější nebo jakkoli divákům přístupnější, protože ne každá kniha je plná akcí nebo materiálu, který se dá dobře a pro diváky poutavě natočit. A ačkoli musím uznat, že v tom bylo pár změn, přece jenom to knize zůstalo celkem dost věrné. Jsou tam i věci, které si z původní knihy nepamatuji, na druhou stranu je tam i něco, se mi hodně opravdu hodně líbilo. Je to možná jenom moje věc, ale musím uznat, že interiéry jsou takové, jaké jsem si představovala. Ať už se jedná o sídlo Dashkova, školu Vladimira nebo jiné detaily. Líbilo se mi, že se jim to povedlo vnést do života tak nějak, jak jsem si to představovala, že to prostředí vypadá. Jistě, je tomu přidáno trochu více komedie (režisérem je přece jenom režisér "Mean Girls"), ale zároveň to dle mého i tak má nějakou akci, která to dokáže vyrovnat a není tak naprostým zklamáním knihy. Jediné mínus, které se mi tam nelíbilo, tak to byla vizuálnost "psů", kteří se tam objevují. Ale i tak pozitiva u mě překračují negativa. I postavy, které se mi původně z fotek a traileru nelíbily (hlavně Dimitrij), tak jsem si je ve filmu zalíbila.

Průběh filmu je celkem poutavý, není moc akční a není ani nikterak nudný. Člověk se nenaděje a je už na konci filmu. Musím ovšem uznat, že stejně jako kniha, i první díl je prostě slabší. Kdo četl sérii může uznat, že nejvíce akce se děje až od druhého dílu, který ale bohužel nejspíš natočen nebude. Poněvadž film prošel ztrátami, natáčení druhého dílu záviselo výrazně na sbírce fanoušků a úsilí štábu. Poněvadž se jim ale nepovedlo vybrat dostatečnou sumu peněz, peníze byly navráceny a natáčení druhého dílu bylo stopnuto na neurčito. Alespoň takhle to napsal tým na jejich Facebook. Je to škoda, protože druhý díl už opravdu je lepší, a film tak mohl mít lepší průběh než tento první. Navíc já, jakožto fanynka série, tak ve druhém díle se mi zde objevuje oblíbená postava Adriana, které se bohužel nejspíš nedočkám. Ale to je něco jiného.

Pokud vám nevadí upíři trochu v jiném pojetí s trochou humoru ze střední školy, podívat se na to zajisté dá. A navíc dalším plusem je, že hlavní hrdinka není žádná slaboška, i když v prvním díle není ještě tak statečná, jako se ukáže v dalších dílech.A navíc tady nejde ani tak o hloupou lásku, které máte dost všude kolem, ale jde hlavně o přátelství.

Jestliže jste fanoušek knižní série, podívat byste se na to měli, ať už se vám trailer zalíbil nebo ne, stejně jako mě. Trailery někdy mohou navíc i klamat. Komentovat se dá i po zhlédnutí, ale pro fanoušky série, rozhodně bych neházela tento film do pytle okamžitě ještě před zhlédnutím.To udělejte až poté.

Byla jsem skeptická, nezdálo se mi to, ale nakonec se tenhle film stal filmem, na který se ráda kdykoli podívám. A když budu chtít nějaké věci doplnit, nebo chtít jet v příběhu dál, navrátím se opět ke knihám. Existují filmy, které měli mnohem větší propagandu a dopadli mnohem hůře, než tento, alespoň dle mého názoru. Někdy filmy i s menším očekáváním a menším rozpočtem mohou být lepší, i když podle kritiků a výdělků to tak nevypadá.